RE: [obm-l] Geometria Espacial

Teorema de Gauss-Bonnet e um teorema classico da geometria diferencial e abaixo tem uma explicacao dele. Voce pode ve-lo nos livros da Keti Tenenblat (Introducao a Geometria Diferencial) e no do Manfredo.

O Manfredo apresenta a prova desse teorema para o caso de variedades riemanianas no seu livro Differential Forms publicado pela Springer. E um livrinho fino, mas muito bem escrito e bonito. Tem na www.amazon.com .

O teorema  e apresentado em versoes locais e globais. De uma olhada nesses livros e no enunciado abaixo.

A prova do teorema pode ser vista tambem em http://hilbert.dartmouth.edu/~leibon/gbt/

Regards

Leandro.

Gauss-Bonnet theorem
>From Wikipedia, the free encyclopedia.

The Gauss-Bonnet theorem in differential geometry is an important statement about surfaces which connects their geometry (in the sense of curvature) to their topology (in the sense of the Euler characteristic).

Suppose M is a compact two-dimensional orientable Riemannian manifold with boundary ∂M. Denote by K the Gaussian curvature at points of M, and by kg the geodesic curvature at points of ∂M. Then

∫M K dA + ∫∂M kg ds = 2π χ(M)
where χ(M) is the Euler characteristic of M.
The theorem applies in particular if the manifold does not have a boundary, in which case the integral ∫∂M kg ds can be omitted.

If one bends and deforms the manifold M, its Euler characteristic will not change, while the curvatures at given points will. The theorem requires, somewhat surprisingly, that the total integral of all curvatures will remain the same.